“Sebaik baik sahabat disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)

'Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..'

Sunday, November 28, 2010

Bakar Lemak & Kereta

Pagi nie aku terlewat untuk jogging, so aku pun mencari2 idea untuk replace activity bakar lemak ku... setakat kemas & mog umah tu biasa jerk.... so aku pun basuh bilik air... tonyoh punyer tonyoh leh tahan gak peluh kuar..... tp tak ler sehebat kalau berjogging kan.... tak puas hati nyer pasal aku pun gie cuci kete... siap nyanyi2 lagi...  emmmm baru puas .... 


tapi masih ada lg y glom puas... sejak aku ada kete .. lom pernah sekali pun aku dok bukak bonet engine, apatah lagi nak tau pasal engine nie kan.. so smlm aku suruh abah ajar sket ilmu kete nie.. kat mana nak tambah air, tukar minyak hitam, air bateri, minyak engine & coolant. nie aku share 10 tips penjagaan kete dari http://mybengkel.blogspot.com. pompuan pun kete ambek tahu gak pasal kete nie kan..

1.     Sebelum nak naik kereta, periksa tayar cukup angin ker tak. Periksa jugak xde bende-bende pelik yang melekat kat bahagian tayar atau mana-mana bahagian kereta.

2.     Sebelum memulakan perjalanan, hidupkan enjin dan tunggu hingga enjin naik pada kadar RPM yang normal, pastu baru jalan.

3.     Bila enjin dah hidup, jangan terus jalan. Tekan brek dan lepas kemudian jalan ke depan sikit dan tekan brek. Jika kereta berhenti, baru boleh sambung jalan.

4.     Seminggu sekali kalau boleh, periksa semua lampu brek termasuk lampu brek ketiga. Pastikan ia berfungsi.

5.     Buka bonet enjin, buka penutup bateri dan periksa air bateri. Pastikan ianya berada pada paras antara minimum dan maksimum.

6.     Buka penutup minyak brek(botol besar dekat body di hadapan pemandu dalam bonet enjin), pastikan minyaknya cukup. Cari jarum pemeriksa minyak enjin. Untuk Kancil biasanya ade kat bahagian depan dekat dengan belt yang bergerak kalau enjin hidup (pemegang warna kuning). Cabut dan lapkan minyak di jarum tersebut kemudian masukkan balik jarum tu. Selepas lima saat cabut balik jarum tu dan periksa level minyak. Minyak mesti berada pada paras di antara minimum dan maksimum. Kalau bawah daripada minimum, masukkan sedikit minyak enjin sehingga ke paras yang sepatutnya. Untuk kereta auto, cari jarum yang lebih kurang sama bentuknya tapi ade di sebelah yang bertentangan dengan jarum yang pertama (untuk periksa minyak gear box). Buat macam periksa minyak enjin tadi.

7.     Sebulan sekali, pergi ke pam minyak dan periksa tekanan tayar. Tekanan yang sesuai ade di catat kat bahagian dalam tiang B (tiang antara pintu depan dan belakang) sebelah pemandu. Kalau xde, boleh rujuk kat tempat pam(biasanya ade kat situ).

8.     Setiap 3 bulan, pergi ke kedai tayar dan rotate tayar untuk periksa alignment tayar tu.

9.     Setiap 5000km pergi ke workshop, tukar minyak enjin, tukar penapis minyak setiap 2 kali tukar minyak enjin dan tukar plag setiap 3 kali tukar minyak enjin. Kalau kereta model lama yang pakai contact point(Petnam), suruh mekanik cuci bende tu setiap 3 kali tukar minyak enjin dan tukar setiap 9 kali tukar minyak enjin.

10.  Last sekali, setiap minggu atau 2 atau 3 minggu sekali, pergi la vacuum kereta tu, especially kat bahagian kusyen(cuba tepuk, tengok habuk yang keluar dari kusyen tu).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...